יום שבת, 10 במרץ 2012

אתאיזם מסוג חדש על פי אלן דה בוטון

אלן דה בוטון הוא סופר ומחזאי בריטי ממוצא יהודי,ספריו עוסקים בעיקר בנושא הפילוסופיה והאושר ומציאתו.היום נתקלתי בהרצאתו הנהדרת על זן חדש של אתאיזם דור שני,כך הוא קורא לו.
דה בוטון טוען בהרצאתו שבאורח חייו של החילוני הגמור ישנם חללים רבים ואשר אותם הוא יכול למלא דרך הדת,לא כמאמין באל,זה לא ,אבל אימוץ ערכים ודרך התנהלות של הדת ומוסדותיה.
הוא מציע לנו החילוניים הגמורים לקחת את הדברים הטובים שיש בדת ואמץ אל קרבנו ובכך להפוך לאנשים טובים יותר ומועילים  יותר לחברה.
מה למשל?
קחו למשל,את נושא החינוך,במרבית האוניברסיטאות מאמינים שאתה מגיע אליהן כדי לצבור ידע,אך אין אינן מנחילות לאדם ערכים,הוא מציע לפנות אל הדת ולקחת ממנה את הערכים שמונחלים לנו ממתי שאנחנו ילדים ומלמדים אותנו כיבוד הורים מהו?איך העשיר צריך להתייחס את העניים ואל הגר היתום והאלמנה.
הוא מציע גם לא להסתפק בלימוד למשל,של כתבי אפלטון באוניברסיטה או בתיכון ולא לחזור אליהם,אלא לשבת ולשנן אותם ולחזור עליהם ,בדיוק כפי שעושים עם התפילות,עד שהאדם הופך את תוכנן לחלק מעצמו ומאישיותו.
הוא מציע גם ללמוד מהדת את נושא ניהול הזמן על פי עונות השנה,כלומר,בכל חג שחל מתי שהוא במהלך השנים ישנם ערכים מסוימים שניתן לקחת איתנו,כמו למשל בפורים משלוח מתנות לאביונים.
עוד הוא מציע להתבונן בירח ובמחזורו כדי להבין כמה אפסיים וזמניים אנחנו ולקחת את עצמנו בפרופורציה הנכונה.
עוד הוא מציע ללמוד מהדרשנים דיבור רהוט ונכון,ולראות כיצד בדיבור רהוט שכזה הם מצליחים לגייס סביבם קהילות שלמות של מאמינים ותומכים.
הוא מציע גם ליישם פעולות פיזיות שקשורות בגוף כפי שבדת עושים עם ההיטהרות במקווה,העינוי ביום הכיפורים,גם אלו מטרתם להפוך אותנו לאנשים טובים יותר.
הוא מציע שהאומנות החילונית תישא מסר יותר פשוט וברור לכל צופיה ותנחיל ערכים כפי שאותה אומנות פשוטה מדברת אלינו דרך הציורים המופלאים בקתדרלות,שבהן השכילו ראשי הדת להעביר מסרים פשוטים וברורים למאמינים.
ולבסוף הוא מציע לנו ללמוד את הדרך המצוינת שבה מאורגנים מוסדות הדת,כיצד הם מגייסים הון עתק של כספים ומקיימים את מוסדות הדת,הוא אומר שאצלנו החילוניים כל האנשים המובילים פועלים בגפם(סופרים,משוררים,ציירים,במאים)ומנסים להעביר מסר עולמי,ייקל עלינו אם הכוחות המצוינים הללו יחברו יחד ויעבירו מסר עולמי אחיד שישפר את חיינו.
הרצאה נהדרת,שוטפת ומצחיקה,מאמץ אותה בחום.
הנה הקישורhttp://www.ted.com/talks/lang/he/alain_de_botton_atheism_2_0.html

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה