יום שישי, 6 באפריל 2012

מי ישר יותר עניים או עשירים?06/04/12

  שני אנשים נמצאים בחדר ,ושניהם משחקים משחק,המשחק בינהם מצולם במצלמה נסתרת,אחד מהם עשיר והשני עני,מי הייתם מצפים שיירמה יותר העני או העשיר?
רובינו היו מצפים שהעני,בשל מחסורו והרצון שיהיה לו יותר הוא זה שירמה ויגנוב כשיש לו הזדמנות לכך ושהעשיר יהיה רק פחות מוסרי,אך המציאות טופחת על פנינו ובמחקר שהתפרסם בארה"ב לאחרונה,פרי עבודה של שש שנים,נמצא חד משמעית שעשירים מרמים יותר וככל שיש לך אתה רק רוצה יותר ויותר וכלל לא אכפת לך שזה בא על חשבון הזולת.
"בגדול, המחקרים שעשינו בתחילת הדרך הראו שככל שהסטטוס שלך גבוה יותר - כלומר ככל שיש לך יותר כסף, עבודה טובה יותר וחינוך טוב יותר - כך סביר יותר שתהיה מרוכז בעצמך, שתעדיף את עצמך על פני הסביבה והאנשים האחרים בה"כך אומר עורך המחקר פול פיף.
באחד הניסויים הראשונים שלו נתן פיף לנבדקים 10 דולרים וביקש מהם לחלוק אותם, כרצונם, עם שותף אנונימי. "זה היה מבחן נדיבות, בדקנו מי ייתן יותר - העניים או העשירים?", הוא אומר, "העשירים כי יש להם יותר ו־10 דולרים זה כלום בשבילם, או העניים כי הם יותר רגישים לאחרים? מה שמצאנו הוא שאנשים ממעמד נמוך נתנו 7 דולרים בממוצע, והעשירים נתנו 3 דולרים בממוצע. זה הפתיע אותנו בהתחלה.
באופן כללי הם מצאו שאנשים עשירים הם פחות אמפטיים כלפיי זולתם,הם פחות מזדהים עם סבל,הם פחות סימפטיים לאנשים חדשים שהם מכירים,לעומתם במעמדות הנמוכים נמצאה יותר חמלה ואמפטיה לסביבה,הסיבה לכך כנראה היא,הצורך בקשרים חברתיים טובים על מנת לשפר את מעמדך,בעוד שלעשיר אין צורך בכך.
עוד נמצא כי אנשים עשירים נוטים לעבור עבירות בכביש פי 3 יותר מאנשים עניים,למשל אי עצירה לעוברי אורח במעבר חצייה ועקיפות לא חוקיות.
את המשך המאמר המצוין הזה תוכלו לקרוא במוסף כלכליסט של השבוע




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה